top of page

Csűry Angéla

pszichológus

klinikai és mentálhigiénés gyermek és serdülő szakpszichológus

csuryangela.png

 

Bemutatkozás

Az alapképzést a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán végeztem gyermekkor és nevelés pszichológiája és személyiség- és klinikai pszichológia szakirányokon. Később klinikai szakpszichológus végzettséget a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Klinaikai Pszichológia szakán szereztem. Több, mint egy évtizede foglalkozom gyermekekkel és családjaikkal. Munkám során rendszeresen tapasztalom, hogy a gyermekek, serdülők és családjaik életében a különböző életszakaszok, változó fejlődési időszakok, esetlegesen megterhelő életesemények változást eredményezhetnek a gyermekek viselkedésében, bizonyos esetekben érzelmi tüneteket megjelenéséhez járulhatnak hozzá.

A gyermekek a viselkedésváltozásukkal a környezet hatásainak sajátos megélését jelzik, kommunikálnak általuk, a számukra nehezen feldolgozható, a megélt élményekhez való nehezebb alkalmazkodást viselkedésükkel jelzik.

 

A szülőkkel folytatott beszélgetések és a gyermekekkel végzett terápiás munka első szakasza segít megérteni a gyermekek kapcsán tapasztalt viselkedésváltozás hétterében álló okokat, így lehetőséget ad feltárni a gyermek megélését, nézőpontjait, a helyzetre adott érzelmi és viselkedési reakcióinak jelentéstartalmát. Ezáltal lehetőséget biztosítva a szülők segítését abban, hogy tágabb keretben, a gyermekek lelki tartalmainak megértésével kiegészülve, gazdagabban láthassák az általuk megélt nehézséget.

A minden gyermekben és családban benne rejlő erőforrások megismerésével, felszínre hozatalával lehetőségünk van arra, hogy konstruktív megoldásokat találjunk, így a gyermek fejlődési útjában álló akadályt elgördítve visszasegíthessük őket a saját fejlődési útjához. Gyermekterápiák esetén a szülőkkel is közösen dolgozva hangsúlyt kap a szülők támogatása szülői szerepeik, kompetenciájuk megerősítése, hitük és bizalmuk megtartásának támogatása. A terápia által a gyermekek tünetei csökkenhetnek, megszűnhetnek, önbizalmuk erősödhet, megküzdési módjaik gazdagodhatnak, a szülő-gyermek kapcsolat harmonikusabbá válhat.

Szülőkonzultáció

A gyermekterápiát kísérő szülőkonzultációk mellett vannak olyan helyzetek, melyekben a tapasztalt viselkedésváltozás a normál fejlődésmenet részét képezheti, mégis szokatlanságában, újszerűségében kérdéseket vethet fel a szülőkben. Ezek átbeszélése, közös megértése a szülőkben a megnyugvás érzés megszületését támogatja.

A rendszerszemélelet alkalmazása lehetőséget nyújt a tünetek enyhítése mellett a mélyebb összefüggések, transzgenerációs hatások megértésére.

 

Specializációk / Szakterületek

 

Gyermekek esetén:

 

Gyermekkorban a pszichés fejlődés elakadása számos formában tapasztalható. Olyan sajátosságok, mely esetén érdemes szakember segítségét kérni:

  • túlzott szorongás, visszahúzódás (elválási helyzetben, új környezetben, teljesítményhelyzetben)

  • tikkelés, körömrágás

  • veszteségek (haláleset, válás, költözés, iskolaváltás)

  • szociális helyzetekben mutatott bizonytalanság, társas kapcsolatalakítási készségek bizonytalansága, bátortalanság, magányosság

  • beilleszkedési nehézség

  • teljesítmenyhelyzettel szembeni ellenállás

  • tanulási nehézség

  •  funkciózavarok: alvásproblémák, szobatisztaság körüli kérdések (korábban már kialakult szobatisztaságban, egyéb funkciókban tapasztalható visszaesés, vagy a funkciók kialakulásának késlekedése, hosszabb ideje fennálló, életkorral nem magyarázható bekakilás, bepisilés)

  • táplálkozással összefüggő nehézségek, testképzavar

  • pszichoszomatikus tünetek (szervi okkal nem magyarázható, pszichés eredetű testi tünetek): fejfájás, hasfájás, hányinger

  •  érzelmi nehézségek: heves érzelmi reakciók, túlzott indulatosság, opponálás, dühkitörés, túlzott visszahúzódás, hangulat változékonysága

  • szabálykövetési, alkalmazkodási, együttműködési nehézség

  •  kudarckezelési bizonytalanságok

  • impulzivitás, hiperaktivitás

  • nevelési helyzetekkel, attitűdökkel kapcsolatos kérdések. 

 

Serdülők esetén:

  • beilleszkedési nehézségek, kortárskapcsolati problémák ( pl. magányosság)

  • szülő-gyermek kapcsolat konfliktusossága

  • önbizalom, önértékelés nehézségek

  • pályaválasztási kérdése

  • tanulási nehészég

  • kudarckezelési problémák

  • hangulati problémák, szorongás

  • önsértő magatartás

 

Felnőttek esetén:

  • életvezetési nehézségek, megküzdési, alkalmazkodási nehézségek

  • önértékelési nehézség, önbizalom kérdései

  • stressz-, konfliktuskezelés, ingerlékenység

  • hangulati nehézségek

  • párkapcsolati nehézségek

  • veszteségek (gyász, válás), trauma feldolgozása

  • nevelési kérdések, szülői szerepek bizonytalanságai

 

Tanulmányok / Továbbképzések

  • 2012-2018 - Klinikai és Mentálhigiénés Gyermek és Serdülő SzakpszichológusSemmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar

  • 2012-től - Pár és Családterapeuta Módszerspecifikus Képzés – Magyar Családterápiás Egyesület

  • 2013 - Négyüléses Konzultáció Serdülőkkel – “ Saját Úton” Alapítvány

  • 2005-2010 - Pszichológus, Pszichológia szakos tanár – Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar

 

Munkahelyek

  • 2019-től: Korábban Érkeztem Dél Alföldi Koraszülött Intenzív Osztály Alapítvány – Szegedi Koramentorház

  • 2016-tól: Szegedi Tankerületi Központ – Szegedi Városi Kollégium

  • 2015-től: KLIK Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szegedi Tagintézménye

  • 2014-2015: KLIK Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat XX. kerületi Tagintézménye

  • 2011-2014: KLIK Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Mórahalmi Tagintézménye

  • 2011-2012: Szegedi Tudományegyetem Pszichológia Intézet

  • 2010-2011: SzKTT Közoktatási Intézménye Pedagógiai Szak- és Szakmai Szolgáltató Központ Nevelési Tanácsadó, Szeged

bottom of page