Csűry Angéla
pszichológus
klinikai és mentálhigiénés gyermek és serdülő szakpszichológus

Bemutatkozás
Az alapképzést a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán végeztem gyermekkor és nevelés pszichológiája és személyiség- és klinikai pszichológia szakirányokon. Később klinikai szakpszichológus végzettséget a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Klinaikai Pszichológia szakán szereztem. Több, mint egy évtizede foglalkozom gyermekekkel és családjaikkal. Munkám során rendszeresen tapasztalom, hogy a gyermekek, serdülők és családjaik életében a különböző életszakaszok, változó fejlődési időszakok, esetlegesen megterhelő életesemények változást eredményezhetnek a gyermekek viselkedésében, bizonyos esetekben érzelmi tüneteket megjelenéséhez járulhatnak hozzá.
A gyermekek a viselkedésváltozásukkal a környezet hatásainak sajátos megélését jelzik, kommunikálnak általuk, a számukra nehezen feldolgozható, a megélt élményekhez való nehezebb alkalmazkodást viselkedésükkel jelzik.
A szülőkkel folytatott beszélgetések és a gyermekekkel végzett terápiás munka első szakasza segít megérteni a gyermekek kapcsán tapasztalt viselkedésváltozás hétterében álló okokat, így lehetőséget ad feltárni a gyermek megélését, nézőpontjait, a helyzetre adott érzelmi és viselkedési reakcióinak jelentéstartalmát. Ezáltal lehetőséget biztosítva a szülők segítését abban, hogy tágabb keretben, a gyermekek lelki tartalmainak megértésével kiegészülve, gazdagabban láthassák az általuk megélt nehézséget.
A minden gyermekben és családban benne rejlő erőforrások megismerésével, felszínre hozatalával lehetőségünk van arra, hogy konstruktív megoldásokat találjunk, így a gyermek fejlődési útjában álló akadályt elgördítve visszasegíthessük őket a saját fejlődési útjához. Gyermekterápiák esetén a szülőkkel is közösen dolgozva hangsúlyt kap a szülők támogatása szülői szerepeik, kompetenciájuk megerősítése, hitük és bizalmuk megtartásának támogatása. A terápia által a gyermekek tünetei csökkenhetnek, megszűnhetnek, önbizalmuk erősödhet, megküzdési módjaik gazdagodhatnak, a szülő-gyermek kapcsolat harmonikusabbá válhat.
Szülőkonzultáció
A gyermekterápiát kísérő szülőkonzultációk mellett vannak olyan helyzetek, melyekben a tapasztalt viselkedésváltozás a normál fejlődésmenet részét képezheti, mégis szokatlanságában, újszerűségében kérdéseket vethet fel a szülőkben. Ezek átbeszélése, közös megértése a szülőkben a megnyugvás érzés megszületését támogatja.
A rendszerszemélelet alkalmazása lehetőséget nyújt a tünetek enyhítése mellett a mélyebb összefüggések, transzgenerációs hatások megértésére.
Specializációk / Szakterületek
Gyermekek esetén:
Gyermekkorban a pszichés fejlődés elakadása számos formában tapasztalható. Olyan sajátosságok, mely esetén érdemes szakember segítségét kérni:
-
túlzott szorongás, visszahúzódás (elválási helyzetben, új környezetben, teljesítményhelyzetben)
-
tikkelés, körömrágás
-
veszteségek (haláleset, válás, költözés, iskolaváltás)
-
szociális helyzetekben mutatott bizonytalanság, társas kapcsolatalakítási készségek bizonytalansága, bátortalanság, magányosság
-
beilleszkedési nehézség
-
teljesítmenyhelyzettel szembeni ellenállás
-
tanulási nehézség
-
funkciózavarok: alvásproblémák, szobatisztaság körüli kérdések (korábban már kialakult szobatisztaságban, egyéb funkciókban tapasztalható visszaesés, vagy a funkciók kialakulásának késlekedése, hosszabb ideje fennálló, életkorral nem magyarázható bekakilás, bepisilés)
-
táplálkozással összefüggő nehézségek, testképzavar
-
pszichoszomatikus tünetek (szervi okkal nem magyarázható, pszichés eredetű testi tünetek): fejfájás, hasfájás, hányinger
-
érzelmi nehézségek: heves érzelmi reakciók, túlzott indulatosság, opponálás, dühkitörés, túlzott visszahúzódás, hangulat változékonysága
-
szabálykövetési, alkalmazkodási, együttműködési nehézség
-
kudarckezelési bizonytalanságok
-
impulzivitás, hiperaktivitás
-
nevelési helyzetekkel, attitűdökkel kapcsolatos kérdések.
Serdülők esetén:
-
beilleszkedési nehézségek, kortárskapcsolati problémák ( pl. magányosság)
-
szülő-gyermek kapcsolat konfliktusossága
-
önbizalom, önértékelés nehézségek
-
pályaválasztási kérdése
-
tanulási nehészég
-
kudarckezelési problémák
-
hangulati problémák, szorongás
-
önsértő magatartás
Felnőttek esetén:
-
életvezetési nehézségek, megküzdési, alkalmazkodási nehézségek
-
önértékelési nehézség, önbizalom kérdései
-
stressz-, konfliktuskezelés, ingerlékenység
-
hangulati nehézségek
-
párkapcsolati nehézségek
-
veszteségek (gyász, válás), trauma feldolgozása
-
nevelési kérdések, szülői szerepek bizonytalanságai
Tanulmányok / Továbbképzések
-
2012-2018 - Klinikai és Mentálhigiénés Gyermek és Serdülő SzakpszichológusSemmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar
-
2012-től - Pár és Családterapeuta Módszerspecifikus Képzés – Magyar Családterápiás Egyesület
-
2013 - Négyüléses Konzultáció Serdülőkkel – “ Saját Úton” Alapítvány
-
2005-2010 - Pszichológus, Pszichológia szakos tanár – Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar
Munkahelyek
-
2019-től: Korábban Érkeztem Dél Alföldi Koraszülött Intenzív Osztály Alapítvány – Szegedi Koramentorház
-
2016-tól: Szegedi Tankerületi Központ – Szegedi Városi Kollégium
-
2015-től: KLIK Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szegedi Tagintézménye
-
2014-2015: KLIK Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat XX. kerületi Tagintézménye
-
2011-2014: KLIK Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Mórahalmi Tagintézménye
-
2011-2012: Szegedi Tudományegyetem Pszichológia Intézet
-
2010-2011: SzKTT Közoktatási Intézménye Pedagógiai Szak- és Szakmai Szolgáltató Központ Nevelési Tanácsadó, Szeged