Hogyan történik a gyerekpszichológiai konzultáció?
Az első egy-két alkalom szülőkonzultációval indul
Az első alkalommal a gyerekpszichológus a szülőkkel találkozik, ahol megbeszélik a gyermeket érintő aktuális nehézséget, témákat és a bejelentkezés aktualitását, miértjét. Fontos tudni, hogy a bejelentkezéshez mindkét szülő beleegyezése szükséges.
A második találkozón átbeszéljük a gyermek fejlődéstörténetét: a gyermek fejlődési lépései, és az ezt kísérő vagy megzavaró eseményeket feltérképezése történik.Ez a beszélgetés a szülőknek is jó lehetőség, hogy egy szakemberrel közösen átgondolják az összes olyan szempontot, ami a gyermekük tüneteinek, nehézségeinek a hátterében állhat. A második alkalom avval zárul, hogy hogyan készítse fel a szülő a gyermekét, a pszichológussal való találkozásra.
Találkozás a gyerekkel első szakasz, diagnosztikai fázis, 3-4 alkalom
A gyermek szülő kíséretében érkezik a gyerekpszichológushoz. Ezután a gyerekpszichológus és a gyermek kétszemélyes helyzetben megkezdi az ismerkedést, természetesen ha a gyerek még diszkomfortosan érzi magát, akkor egy ideig a szülő is elkíséri.
Cél a biztonságos terápiás kapcsolat kialakítása, amiben a terápia aztán tovább folytatódhat, valamint a különböző pszichológiai vizsgálatok elvégzése. Ezek a pszichológiai vizsgáló eljárások- játéktevékenység megfigyelése, rajzos feladatok vagy projektív pszichológiai tesztek alkalmazásából áll- a gyermek egyedi problémájához illeszkednek, ugyanakkor segíti a gyerekpszichológust abban hogy a gyerek nehézségeinek hátterét, dinamikáját megértse.
Ismételt szülőkonzultáció
A szülővel való ismételt találkozás alkalmával a gyerekpszichológus megosztja a vizsgálat / ismerkedés és megfigyelés alapján nyert információkat és tapasztalatokat. Ezután a gyerekpszichológus a szülőkkel közösen meghatározza a további együttműködés kereteit és módját és a terápia lehetséges menetét.
Többféle folytatás lehetséges
a. kapcsolat lezárása rendeződött probléma esetében
Nem mindig szükséges a folytatás, van olyan eset hogy itt lezárulnak a gyerekpszichológussal a találkozások, ha mindkét fél úgy ítéli meg hogy a probléma megoldódik. Van amikor elegendő és hasznos a gyerekpszichológus visszajelzése/ meglátása és tanácsa ahhoz, hogy a szülők úgy érezzék, kezelhetővá válik a probléma. Ilyenkor elegendő csak a szülőket megtámogatni.
b. folytatódhat a szülőkonzultáció
Előfordulhat olyan eset, hogy az első alkalmak során körvonalazódik az, hogy a változás elindításához a szülővel való beszélgetésekre van inkább szükség. A tünetek a kisgyermeknél jelentkeznek, ugyanakkor bizonyos esetekben - a probléma jellege miatt vagy a gyermek ellenállása miatt- a megoldáshoz a szülővel történő további találkozás és együttgondolkodás szükséges. Ebben az esetben a szülővel dolgozunk, a beszélgetések témája a szülő-gyermek kapcsolat valamilyen nehézsége. A gyerekpszichológus abban segíti a szülőket, hogy hogyan tudják mélyebb szinten megérteni gyermeküket, mennyire igazodnak a nevelési elvek/ megoldási módok a gyermek személyiségéhez és életkorához. Milyen alternatív megoldásmódok, nevelési szokások vannak amik segítenek hogy az egyensúly visszaálljon. Ebben a gyerekpszichológus és a szülők együtt kutatják az okokat és megoldásokat.
c. elindul a rendszeres terápiás foglalkozás a gyermek számára
Csecsemőknél és egészen pici gyerekeknél anyukájukkal együtt folyik a beszélgetés és a terápia. Anyuka és gyerek kölcsönös interakcióját/ kommunikációját nézi a pszichológus hogy segítse az édesanyát és a gyereket a harmónikus és őszinte kommunikációban.
Kisgyermekeknél a terápiás folyamat alatt megismerjük a gyerek belső világát - vágyait, félelmeit, érzelmeit és elképzeléseit magáról, a világról.
A kisgyerekek az érzéseik félelmeik gondolataik közvetlen megfogalmazására még kevésbé képesek, az ő kifejezőeszközük a játék a rajz és a mozgásos tevékenységek. Minden gyermeknél sajátos az a játékforma, amiben leginkább ki tudja fejezni a mélyebb érzéseit. Ilyen lehet a bábozás, a szerepjátékok, a mesélés a rajz és a gyurmázás, a gyerek belső világa felfedezhető a gyerek meséi, történetei, játéka és játék közbeni fantáziászövögetése, művészeti alkotásai ( rajzok, gyurma) által.
A gyermek játéka és fantáziaszövegetése közben szépen lassan kibontakozik az őt foglalkoztató nehézség vagy megterhelő élmények, félelmek, blokkok. A pszichológiai munka során ezek az elakadások és blokkok feldolgozásra kerülnek. A terápiás helyzetben a gyerek sokkal szabadabb módon fejezheti ki önmagát, egy olyan "játéktér" alakul ki a gyerekpszichológus vezetésével ahol felszínre kerülhetnek a tudattalan belső konfliktusok is amik korábban elfojtódtak
Ahogyan a gyermek növekszik, a pszichológiai terápia folyamatába egyre több beszélgetés épül, a játék helyett.
Mit jelent a szülővezetés?
A gyermekek terápiáját szülőkonzultációkkal követjük, ahol a gyerekpszichológus tájékozódik az otthoni történésekről és megosztja a szülővel a terápia rá vonatkozó részleteit, tanulságait, a fejlődési irányokat és változásokat. Ha szükséges, a gyermek óvodai vagy iskolai közösségének pedagógusaival is konzultál a gyerekpszichológus. A gyerekterápiák hossza a probléma súlyosságától függ, enyhébb esetben 10-15 alkalom, súlyosabb, régebb óta fennálló halmozott probléma esetében ennél sokkal hosszabb is lehet.