Krízistanácsadás krízis intervenció

 

Mi a krízistanácsadás?

A krízistanácsadás egy olyan terápiás forma amely azonnali, rövid távú segítséget nyújt azok számára, akik olyan váratlan negatív eseményt tapasztalnak az életükben, amely érzelmi, szellemi, fizikai vagy viselkedési zavarokat, sokkot  okoz. A válság bármely olyan helyzetre utalhat, amelyben az egyén hirtelen azt tapasztalja hogy nem hatékonyak ez eddigi alkalmazott problémamegoldó és megküzdési készségek. 

 

Milyen esetben fordulhatunk krízistanácsadó szakemberhez/ pszichológushoz?

Számos esemény vagy körülmény válságnak tekinthető: életveszélyes helyzetek, például természeti katasztrófák (például földrengés vagy tornádó), szexuális zaklatás vagy más bűncselekmény elkövetése; orvosi betegség; mentális betegség; öngyilkosság vagy gyilkosság gondolatai; és a kapcsolatok elvesztése vagy drasztikus változásai (például egy szerett ember halála vagy válás).

 

Mi a célja a krízistanácsadásnak?

 

A krízis vagy válságkezelésnek több célja van. Célja a személynek a válság hatására kialakult-  érzelmi, szellemi, fizikai és viselkedési reakcióinak az intenzitásának a csökkentése, a tünetek enyhítésa. Ezen felül további cél, hogy segítsen a személyeknek visszatérni a válság előtti működési szintre. A normál működési szint tovább javítható új megküzdési készségek kifejlesztésével és a nem hatékony megoldási próbálkozások kiküszöbölésével. A nem hatékony megküzdési mód például a visszavonulás/elmenekülés, az elszigetelődés/elzárkózás vagy nehezebb esetben a szerhasználat.

A krízistanácsadás során a személy tanul és fejlődik, jobban felkészült lesz a jövőbeli nehézségek kezelésére. A krízisnek -ha feldolgozásra kerül,- hosszú távon  személyiségnövesztő/ személyiségfejlesztő hatása van, ha javul a személy megküzdő kapacitása, coping stratégiái kifinomultabbak lesznek.

Mi történik a krízistanácsadás során?

A krízistanácsadáson beszélgetünk arról, hogy mi történt, és beszélgetésünk azokról az érzésekről avval kapcsolatban ami történt. Ennek célja, hogy segítsen a személynek kilábalni a válságból, és hogy későbbiekben megelőzzük a súlyosabb hosszú távú problémák kialakulását, krónikus mentális problémák kialakulását. A krízistanácsadás ilyen pozitív következményei hogy csökken a válság kapcsán kialakult következményes zavaró reakciók és általánosságban a problémamegoldás is javul.

 

Hogyan zajlik a krízistanácsadás a gyakorlatban?

Az egyének a megélt krízis után nemsokkal nyitottabbak, motiváltabbak a segítségnyújtásra.

A krízisintézkedések időtartama egy találkozástól több hétig terjedhet, az átlag a négy hét. A 4 hetes krízistanácsadás természetesen nem elegendő azoknak, akik hosszú távú mentális problémákkal küzdenek. Egy -egy találkozás hossza 20 perctől két óráig terjedhet.

Egy tipikus krízisintanácsadásnak több szakasza van. Először részletesen megvizsgáljuk mi történt a válság alatt, és hogy a személy hogyan reagált erre. Vannak gyakori és tipikus reakciók egy-egy krízishelyzet kapcsán.

 

A válságban lévő személy tipikus reakciói:

- érzelmi reakciók (félelem, harag, bűntudat, bánat),

 -mentális reakciók (koncentrációs nehézség, zavartság, rémálmok),

 -fizikai reakciók (fejfájás, szédülés, fáradtság, gyomor problémák)

 -viselkedési reakciók (alváselégtelenség és étvágytalanság, elszigeteltség, nyugtalanság).

 

Az egyén öngyilkossági motivációjának a rizikója és felmérése is elvégezhető az ülések alatt. Ismerni kell és fel kell térképezni a személy erősségeit, a megküzdési készségeket és a személy szociális hálóját és hogy az mennyire megtartó válság esetén.

Mi történik a krízistanácsadáson?

Fontos, hogy a krízises személy tájékoztatást kapjon, tudása legyen a krízisre adott reakciókról. Fontos hogy megértse, hogy az ő reakciója egy normál válasz egy természetellenes helyzetre. A krízisben lévő személynek azt is fontos tudnia, hogy a természetellenes helyzetre adott reakciói átmeneti jellegűek.

Nincs az a konkrét idő meghatározva hogy mennyi idő kell egy személynek hogy a krízisből kilábaljon. A krízisintervenció egyik fontos része hogy segítsünk a személynek mégjobban megérteni a krízist és az arra adott válaszokat. Olyan érzésekkel foglalkozunk, mint például a harag és a bűntudat megismerése és kifejezése.

A krízisintervenció másik fő témája a megküzdési stratégiák repertoárjának feltérképezése. A korábban alkalmazott, de a jelenlegi válság kezelésére fel nem használt stratégiák megerősíthetőek. A krízishelyzet feldolgozása során új megoldási készségek alakulhatnak ki.

A kezelési megoldásokba a relaxációs technikák elsajátítása  a testmozgás rendszeressé tétele a testi feszültség csökkentése , valamint hogy naplószerűen írják le a gondolataikat és érzéseiket ahelyett, hogy bent tartanák őket. Ezenkívül körbejárják a szociális támogatás lehetőségét, azokat az embereket, akik biztonságot és gondoskodást nyújtanak.  A krízistanácsadás másik központi témája a problémamegoldás. Ez a folyamat alaposan megérti a problémát és a kívánt változtatásokat, figyelembe véve a probléma megoldásának alternatíváit, az alternatív megoldások előnyeinek és hátrányainak megvitatását, a megoldás kiválasztását és a kipróbálás tervének kidolgozását és az eredmény értékelését. A hatékony kezelési stratégiák csökkentik a stresszt és segítséget nyújtanak a jövő reális terveinek az elkészítésében, különösen hogy a potenciális jövőbeli kríziseket hogyan kezeljük.
 

Rendelők

NAPHEGY 

1016 Budapest, Mészáros u. 2. II. em. 3.

(kapucsengő: 24)

MILLENÁRIS 

1024 Budapest, Lövőház u. 33. II. em. 1.

(kapucsengő: "rendelő" felirat)

MOM

1126 Budapest, Beck Ö. Fülöp u. 4. II. em.

(kapucsengő: 1)

Elérhetőségek

06-20-289-5416

  • Grey YouTube Icon
  • facebook
  • Instagram