top of page

Munkahelyi konfliktusok: Pszichológiai útmutató a hatékony kezeléshez

 

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlen részei a mindennapi munkavégzésnek. A különböző személyiségek, nézőpontok és munkastílusok miatt szinte minden csapatban időről időre felmerülnek a feszültségek. A siker kulcsa a konfliktuskezelés terén az, hogy ismerjük saját stílusunkat, és tudjuk, melyik stratégia a leghatékonyabb a konkrét helyzetben.

 

Mi számít munkahelyi konfliktusnak?

 

A konfliktus nem mindig hangos vita. Gyakran apró jelekből is felismerhető:

 

-szemforgatás vagy elutasító testbeszéd

-az érzés, hogy nem hallgatnak meg a megbeszéléseken

-frusztráció a munka feladatok elvégzése közben

 

Ha ezek a helyzetek negatív érzelmeket váltanak ki, vagy fenyegetnek valami számodra értékes dolgot  (például a hírnevedet, önbecsülésedet), akkor valójában konfliktusról beszélünk.

 

A munkahelyi konfliktus típusai

 

Munkahelyi feszültségek azért vannak, mert nem vagyunk robotok: különböző személyiségek, preferenciák, nézőpontok és valóságok léteznek. Ezek összehangolása gyakran problémás lehet.

 

A pszichológiai kutatások három fő konfliktus típust azonosítanak a munahelyen (Jehn & Mannix, 2001):

 

1. Kapcsolati konfliktus – személyiségi ütközések vagy személyes ellentétek, amelyek bosszúságot és frusztrációt okoznak.

2. Feladati konfliktus – eltérő ötletek és vélemények a munkafeladatokkal kapcsolatban.

3. Folyamatbeli konfliktus – nézeteltérés arról, hogyan legyen elvégezve a munka, ki milyen felelősséget vállaljon, vagy mennyi munkát kell elvégezni.

 

A munkahelyi konfliktusok érzelmi és mentális energiáinkra is hatással vannak. Ha rosszul kezeljük őket, könnyen súlyosabb problémákhoz, például agresszióhoz vagy zaklatáshoz vezethetnek. Mivel a konfliktus sokszor kényelmetlen, gyakran próbáljuk elkerülni. Pedig mivel elkerülhetetlen, érdemes megtanulni hatékony konfliktuskezelési technikákat.

 

Saját konfliktuskezelési stílusod feltérképezése

 

Gondolj vissza a legutóbbi munkahelyi konfliktusodra:

 

Kik vettek részt?

Mi váltotta ki a konfliktust?

Milyen érzelmek jelentek meg?

 

Most nézd meg saját viselkedésed:

 

Hogyan kommunikáltál?

Visszahúzódtál, vagy láthatóan feszült lettél?

 

Ez segít tudatosítani a konfliktuskezelési stílusodat. Ha szeretnéd pontosabban feltérképezni, érdemes kitölteni a “Dutch Conflict Handling Survey”-t (De Dreu és munkatársai, 2001). A teszt gyors (kevesebb, mint 5 perc) és értékes betekintést nyújt az öt különböző stílushoz tartozó eredményekről.

 

Az öt konfliktuskezelési stílus

 

1. Kerülés – úgy teszünk, mintha nem létezne probléma. Kevés figyelmet fordítunk magunkra és a másikra. Hasznos lehet, ha a téma nem fontos, vagy ha egy nagyon nehéz, toxikus személlyel van dolgunk.

 

2. Engedékenység – a másik fél igényeit helyezzük előtérbe, saját érdekeinket háttérbe szorítva. Hatékony lehet, ha a másik fél szakértő, vagy az ő érdekei fontosabbak a helyzetben.

 

3. Érvényesítés (Forcing) – a saját érdekeinket helyezzük előtérbe. Hasznos sürgős, nagy tétű döntéseknél, vagy ha mi vagyunk a szakértők. Vigyázat: túlzott alkalmazása károsíthatja a csapat biztonságérzetét.

 

4. Problémamegoldás – mindkét fél számára előnyös megoldás keresése. Kreatív, mindenki érdekeit figyelembe vevő megoldásokkal erősíti a hosszú távú kapcsolatokat. Idő- és energia ráfordítást igényel, de a leghatékonyabb stratégia lehet.

 

5. Kompromisszum – középutat keresünk, mindkét fél enged bizonyos mértékben. Gyors, praktikus megoldás, hatékony, ha nem lehet teljesen nyíltan tárgyalni az érdekeinkről.

 

Hogyan válasszuk a megfelelő stílust?

 

Nincs egyetlen minden helyzetre alkalmazható konfliktuskezelési stratégia. Gondoljunk a stílusokra úgy, mint egy “eszköztárra”:

 

1. Lépjünk egyet hátra, és értékeljük a helyzetet.

2. Válasszuk ki a legmegfelelőbb stílust.

3. Alkalmazzuk tudatosan.

4. Értékeljük az eredményt, és szükség esetén módosítsunk.

 

A tudatos munkahelyi konfliktuskezelés segít megőrizni a kapcsolatainkat, csökkenti a stresszt, és növeli a munkahelyi elégedettséget és hatékonyságot.

Rendelők

NAPHEGY 

1016 Budapest, Mészáros u. 2. II. em. 3.

(kapucsengő: 24)

MILLENÁRIS 

1024 Budapest, Lövőház u. 33. II. em. 1.

(kapucsengő: "rendelő" felirat)

MOM

1126 Budapest, Beck Ö. Fülöp u. 4. II. em.

(kapucsengő: 1)

ÚJLIPÓTVÁROS

1136 Budapest, Felka u. 4. IV. em.

(kapucsengő: 43)

Elérhetőségek

  • Grey YouTube Icon
  • facebook
  • Instagram

LOGODI

1012 Budapest, Logodi utca 51. mfszt. 8.

(kapucsengő: 13 "reikon")

bottom of page