Kelemen Andrea

pszichológus

klinikai- és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus

integratív gyerekterapeuta

image_50442241 (2).JPG

 

Bemutatkozás

Minden gyermek életében előfordulhatnak átmeneti  nehézségek, megtorpanások,  kisebb zökkenők. Mindez a fejlődés természetes velejárója, hiszen maga a fejlődés sem egyenletes. Sok szülő számára lehet ismerős, amikor gyermeke a fejlődésben két lépést tesz előre, majd egyet hátra. Kezelendő pszichés problémára, elakadásra,  akkor kell gondolnunk, ha a tünetek állandósulnak és/ vagy a fejlődés megreked. A gyerekek alapvető, természetes tevékenysége a játék.  Enélkül nem is tudnánk elképzelni az életüket.  A játék során sokmindent képesek megjeleníteni, ami aktuálisan foglalkoztatja őket. Örömöt, bánatot, érdeklődést, kapcsolatokat, frusztrációkat és nehézségeket egyaránt. A gyermek- és serdülőterápiák legfontosabb terepe éppen ezért a gyermeki játék közvetítésével zajlik, egy bizalomteli, elfogadó légkörön alapuló terápiás kapcsolatban. Ebbek a közös munkában kísérem, segítem a gyermeket, hogy megtalálja, és kibontsa  a benne rejlő öngyógyító potenciált. Saját munkám során minden esetben rendkívül fontosnak tartom a közös fókusz megtalálását a szülőkkel. 

Kelemen Andrea vagyok, gyermek-és ifjúsági klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus, integratív gyermekterapeuta. Több, mint egy évtizede foglalkozom gyerekekkel,  óvodáskortól egészen fiatal felnőttkorig. Munkám során változatos környezetben szereztem tapasztalatokat: iskolapszichológusként, gyermekpszichiátriai osztályon, Nevelési Tanácsadóban és magánrendelés keretein belül.

 

Specializációk / Szakterületek

 

Gyermek- és serdülőkorban jelentkező gyakori tünetek, melyekkel kapcsolatban felkereshetik rendelésemet:

  • szobatisztasággal kapcsolatos nehézségek,

  • magatartási- és beilleszkedési problémák (pl. agresszió, túlzott félénkség) 

  • önértékelési problémák,

  • szorongásos panaszok (pl.: körömrágás, tic, hajtépés, kényszer, fóbia, pánik),

  • serdülőkori nehézségek,

  • testvérféltékenység,

  • veszteségek feldolgozása (pl. válás, haláleset),

  • hirtelen, jelentős változás a gyermek szokásaiban, hangulatában,

  • testi panaszok (pl.hasfájás, fejfájás), ha az orvos nem talált szervi okot,

  • iskolai nehézségek, teljesítmény romlás,

  • alvási problémák (pl. el-, átalvási nehézségek, aluszékonyság, éjszakai felriadások) 

 

Módszerek, a közös munka menete

A gyermekek és serdülőkorúak pszichés gondozása, a terápia folyamata több ponton is  eltér a felnőttekkel való munkától.  Az első találkozás (ún. első interjú) az esetek túlnyomó többségében a szülőkkel történik, kivételt jelenthet ez alól serdülőkorúak ellátása (mert ekkor vagy a serdülővel, vagy pedig a szülővel és a serdülővel együttesen történik az első találkozás, mindkét esetben a szülő beleegyezésével). Ez az alkalom lehetőséget ad a probléma feltárására, közös átgondolására,  majd ezt követően kerül sor a gyermek fejlődéstörténetének  (anamnézisének) feltárása. Ez általában 1-2 alkalmat jelent.

Az első interjút, anamnézis felvételt követően kezdődik a klinikai nyelvezet szerinti diagnosztikus szakasz (mely 3-5 alkalmat jelent). Ebben a szakaszban a kapcsolat kialakítása mellett a probléma diagnosztikus feltérképezése zajlik, közös játék, megfigyelés, és különböző pszichodiagnosztikai eszközök segítségével (rajztesztek, teljesítménytesztek, papír-ceruza tesztek …stb.). A vizsgálati szakasz lezárásaként ismét szülőkonzultáció következik, melynek témája a diagnosztikus szakasz tapasztalatainak összegzése, továbbá az ezidő alatt tapasztalt események megvitatása. A konzultáció végén döntés születik a továbbiakról, miszerint  szükséges/nem szükséges további ellátás, pszichoterápia, és meghatározzuk az ellátás formáját is. Szükség esetén ezután kezdődik az ún. terápiás  szakasz. Valójában már az első találkozás során elindul a terápiás kapcsolat, mely aztán idővel még jobban tudja segíteni a gyermek gyógyulását. A közös munka segíti a gyermek öngyógyító folyamatainak felszínre kerülését, működését. A terápiás folyamatban kiemelt szerepet töltenek be a szülók, akik mindenkinél jobban ismerik saját gyermeküket. A szülőkkel való közös gondolkodás fontos részét képezi a gyermekterápiáknak, a terápia során meghatározott időközönként szülőkonzultációra kerül sor. 

A terápiás munka során az integratív eszköztárból merítve a a gyerek igényének, problémakörének, személyiségének és állapotának leginkább  megfelelő módszert alkalmazom a közös munka során. 

 

Munkahelyek

  • 2013 - jelenleg: Fővárosi  Pedagógiai Szakszolgálat X. kerületi Tagintézménye, klinikai szakpszichológus

  • 2015 - 2017: magánrendelés, klinikai szakpszichológus

  • 2010 - 2013: Heim Pál Kórház Gyermek-és Serdülőpszichiátriai Osztály, klinikai szakpszichológus jelölt

  • 2008 - 2010: Budapest Kőbányai Önkormányzat Nevelési Tanácsadó, iskola- és óvodapszichológus

  • 2006 - 2008: Országos Egészségfejlesztési Intézet, pszichológus

 

Tanulmányok/Továbbképzések

Tanulmányok:

  • 2020 - jelenleg: VIKOTE Sématerapeuta képzés

  • 2010 - 2015: DEOEC, Gyermek és Ifjúsági Klinikai és Mentálhigiéniai Szakpszichológus képzés

  • 2009 - 2010: Integratív Pszichoterápiás Egyesület, módszerspecifikus integratív gyermekpszichoterápiás képzés

  • 2001 - 2006: ELTE, Pszichológia szak Szakirány: Egészségpszichológia program, Életvezetés és tanácsadás program

  • 1997 - 2001: Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, angol tagozat

 

Továbbképzések:

  • Vadaskert: Óvodáskori nehézségek kognitív- viselkedésterápiás kezelése, ADHD viselkedésterápias kezelése

  • Egyéni pszichoterápia

  • 2x 120 órás pszichodráma önismereti csoport

  • Önkéntesség, Drogfree alapítvány

  • Equality and Diversity of European Youth, brüsszeli tréning

  • Fondazione Leo Amici, szerhasználók rehabilitációjával foglalkozó olasz szervezet

  • Kompánia alapítvány, drogprevenciós kortárs segítő tréning